donderdag 10 januari 2013

Leuke ideeen om zelf speldenkussens te maken.

ken je die speldenkussens nog? Waarschijnlijk zag je er één voor het eerst toen je bij je oma op de naaikamer aan het spelen was. Tenminste, ik wel. Ik vond het altijd een eng, en gruwelijk ding. Ik vond het op een egel lijken. Wat me omvalt, is dat de meeste speldenkussens zo standaard zijn, en vaak ook saai. Natuurlijk vind je er vast wel 1 met een leuk printje, of in de vorm van bijvoorbeeld een bloem, maar daar houdt het vaak bij op. Jammer, want je kunt zelf een design-speldenkussen maken!!

Daarom heb ik hier een stukje, met allerlei leuke voorbeelden. Ze zijn zeer simpel (en vaak ook snel) te maken op de naaimachine. Leuk voor mensen die niet graag uren achter de naaimachine zitten (waaronder ik)

Speldenkussen ''Pretzel'' :

Preztel Pincushion Cover
Voor de naaibeschrijving klik je hier.

Zeer simpel!! Uitgelegd in tekst (engels) maar de foto's maken het zeer duidelijk!

Speldenkussen ''Vogel'':


Bird Pincushion & Needle Keep via The Thinking Closet

Ik heb hierbij een video instructie gedaan. Hij is dan wel in het engels, maar je kunt zo wel zien hoe het gemaakt word door de handelingen en technieken.

Speldenkussen ''egel'':

Agulheiro Porco-Espinho Ik heb hier ook een patroontje van, die kun je uitprinten, en gebruiken om de onderdelen te knippen. Dit is erg leuk om te maken voor kinderen. Want je kunt het egeltje ook als knuffeltje gebruiken. 


Het kan zijn dat je 'm wel even moet uitvergroten.

Speldenkussen ''cupcake''

Deze leuke speldenkussens zijn gemaakt van vilt. Het voordeel van vilt is, dat het niet erg duur is, en het is vrij simpel materiaal. Het rafelt niet, en het ziet er zacht, en knuffelbaar uit.
In plaats van deze kartonnen bakjes (waar ze in zitten), kun je natuurlijk ook van die papieren/kartonnen/siliconen cupjes gebruiken. Die kun je bijvoorbeeld krijgen bij www.maakjetaart.nl, www.xenos.nl, www.action.nl, of je hebt ze al in huis.

Ik verwijs jullie graag door naar de website, waar dit patroon staat. Anders doe ik misschien aan stelen van patronen, en dat wil ik niet. Sterker nog, ik wil dat andere hobbyisten ook bezoekers krijgen van hun blog of website. Dat is wel zo eerlijk.

Speldenkussen ''met draadjesopvangzak''

Het is dan niet een hele aparte, maar deze is toch wel zeer praktisch!
Pincushion Thread Catcher free sewing pattern and DIY tutorial
In de ''zak'' kun je bijvoorbeeld restjes stof doen, of afgeknipte draadjes. En omdat je onder in het speldenkussen wat rijst (of iets anders qua gewicht) hebt gedaan, is het mooi in evenwicht!

Ook voor dit patroon verwijs ik jullie graag naar de originele website. Het patroon is gratis, wel engels. Maar de foto's maken het al snel duidelijk!

Speldenkussen ''Rubiks Cube''
Pincushion Tutorial

Helaas, geen patroon. Maar wel een video.
Daarvoor verwijs ik jullie weer naar de officiele website.


Dit waren de speldenkussens. Heb je zelf nog een leuk idee? Laat het ons weten! 



1 opmerking:

Zend ons een berichtje!