vrijdag 17 mei 2013

Plastic tasjes recyclen met.... HAKEN!

Weer eens een post over recycling, maar dit keer met een andere techniek; haken.
Ikzelf haak(te) veel, maar door 2 spalken aan mijn polsen (bedrijfsongeval 2jr geleden, nu pas onderzocht)

Nu vroeg er iemand van Facebook, of ik een stukje wilde posten over het haken met plastic. Zij wilde placemats gaan haken van plastic tasjes. Dus ik dacht: 'ik maak gelijk een hele post over haken met plastic!' Zo hebben er meerdere mensen wat aan, en ik heb weer wat te doen. Door pijnscheuten in mijn polsen, durf ik nu niet veel te doen, waardoor ik tijd heb om een nieuwe post te plaatsen.
Genoeg geouwehoert, aan de slag!

Aan de slag; materiaal


plastic tasjes, kleur naar keuze. (het liefst dun, zoals de tasjes van action of kruidvat) & een schaar
Haaknaald: ik gebruik bij AFZETLINT (rood wit) 10-12 mm. Bij Kruidvat tasjes raad ik 3mm-4.50 mm aan. Dit vind ik zelf het lekkerst haken. Dus dat moet je zelf uitvinden. Het ligt er ook aan hoe dik je de stroken plastic knipt!


Het begin....!


Op dit plaatje zie je dat je als eerst het handvat eraf knipt, volgens de stippellijn.
Zoals je ziet, knipt dit persoon het tasje in stroken. aan de korte kant van het tasje, zit de bodem. dat kun je niet gebruiken. Eens je de stroken helemaal hebt doorgeknipt, doe je het volgende: (zie plaatje hieronder)
Zoals je kunt zien, zijn de de repen op foto 1 kleiner, dit is omdat de stroken op een andere manier zijn geknipt op dit plaatje (ze hebben eerst de tas in de lengte opgevouwen en toen geknipt)Op foto 2, 3, 4, en 5 zie je hoe de stroken (eigenlijk ringen) aan elkaar bevestigt. Je rolt ze dan op een klosje (of stukje karton/toiletrol)

Beginnen met haken (placemat)
Je kunt op verschillende manieren beginnen. En met verschillende steken. Hier een aantal voorbeelden.
(ik ga ervanuit dat je kunt haken!)

Met stokjes, en daarna rondom, zodat ie ovaal wordt.
Beginnen in een rondje Foto komt van deze blog
 Met dubbele stokjes een mat haken, en met halve vasten (hv) eromheen haken, als afwerking

 voorbeeld van een stokje
Je kunt ook verschillende granny squares haken, en die aan elkaar haken tot placemat (of tas)


Voorbeelden van mensen die je voorgingen met plastic tasjes



Mist er nog informatie, of staan er fouten in deze post? Aarzal niet en  Mail me maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zend ons een berichtje!