maandag 16 september 2013

Ik ben een BIJzonder vriendelijk iemand

Oké, ik geef het toe: het bovenstaande zinnetje klinkt misschien wat aan de arrogante kant. Maar, zoals jullie waarschijnlijk wel weten, gaat het hier om de woordspeling. Als jullie mij de afgelopen tijd hebben gevolgd,  weten jullie dat ik leerling/assistent imker ben. Ik heb nu mijn "eigen" bijenvolk. Natuurlijk zijn de kasten van de "echte" imker, maar ik heb nu de grote verantwoordelijkheid gekregen, door de bijen elke dag te voederen, en controleren op:

★ broed
★ zwermneigingen
★ gezondheid van de koningin
★ productie van honing en stuifmeel
★ eventuele bijzonderheden en ziektes
★ de faroa mijt (deze mijt leeft van darren bloed; hij laat zich insluiten in een broedcel bij een larve, en voedt zich met zijn bloed, waardoor de larve sterft en dus het volk zwakker wordt)

Zo ga ik vanavond voor het eerst zelfstandig het volk voederen.

Uiteraard met mn pak aan. Hier nog wat BIJ-zonderheden over bijen:

♥ een imker rookt een pijp, omdat de bijen zich dan volzuigen met voedsel (hun instinct vertelt hun dat er een bosbrand is), voor een vlucht. Hierdoor kunnen ze moeilijker steken, door alle bepakking
♥ een lege koninginne-cel, of broedcel, wordt een "speelcel" genoemd.  Dit omdat ze die maken als een soort oefening
♥ bijen maken propulus, een soort kit. Dit is antibacterieel,  en sluit het nest (of de kast) af tegen ziekten, tocht, of indringers. Ook gebruiken ze dit, als zij een nest in een holle boom hebben. Dit werkt namelijk tegen de verrotting van het hout, dus als een soort impregneermiddel.  Mensen gebruiken Propulus vooral in zalfjes vanwege de antibacteriële eigenschap
♥ alle bijen in de kast zijn vrouwelijk, behalve de darren. Deze herken je aan hun grootte.
♥ een beroemd vioolbouwer is zo beroemd geworden doordat hij propulus gebruikte, dit gaf een mooie klank aan het hout.

Ik heb dit uit mijn hoofd geschreven, dit is wat ik heb geleerd van mijn meester imker, meneer Van Der Zee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zend ons een berichtje!