woensdag 19 maart 2014

Mensen en hun hobby

Mensen en hun hobby. Jullie weten dat ik regelmatig schrijf over hobby's, en de mensen die de hobby beoefenen. Dit maal schrijf ik over Sytze.
Hij is begonnen met zijn hobby in 1999, -het bouwjaar van mijn kettingzaag-
Daarna lag 't even stil, maar in 2003 heeft de 26-jarige Sytze zijn hobby weer opgepakt. En met succes! Want zijn foto's zijn zelfs terug te vinden in diverse bladen. Maar, wat fotografeert hij vooral?

Fotograferen; een passie voor een andere passie.
Sytze is gek op treinen, én op fotograferen. Vooral bijzondere treinen. Zoals goederentreinen, en museumtreinen. Treinen die wij in het dagelijks leven vaak niet te zien krijgen. Dus hij laat ons treinen ''achter de schermen'' zien. Terwijl ik dit schrijf, vraag ik me af; ''wat inspireerd Sytze?'' en ook ''Wat is er zo bijzonder aan treinen?'' Op dit gebied ben ik zelf zeer nuchter. Voor school ging ik 2x per week met de trein, en zo bijzonder vond ik het niet. De trein kwam, of hij kwam niet. Dat was het enige waar ik me mee bezig hield. Of dat ding nu vol zat met graffiti, of een bepaald nummer had, interesseerde mij niet.

De geboorte van mijn hobby
Tja, geboorte. Zo kun je het eigenlijk niet noemen, maar het klinkt wel geestig.
''In 1999 hadden wij een schoolkamp,'' vertelt Sytze. ''En tijdens dat schoolkamp zag ik allemaal treinen langs de Ijssel over een brug rijden, vlakbij Zwolle.Dat heeft mij geinspireerd, en sindsdien ben ik foto's gaan maken. Een tijdje heeft het stilgelegen, maar in 2003 ben ik -met succes, red.- verder gegaan.

Het begin van een succes
''Ik heb de ''stoute schoenen'' aangetrokken, aangezien ik al een tijdje bladen las. Ik heb hen gemaild, met een foto van een bijzondere trein. Enige tijd erna kwam mijn foto in het blad.'' Aldus Sytze.
Dit is overigens geen uitzondering, want daarna zijn er nog een aantal schitterende foto's in bladen gekomen. ''Op gegeven moment heb ik zelfs een mailtje gekregen, met de vraag of ze één van mijn foto's mochten publiceren in hun blad. Dat gaf een goed gevoel.''

Niet alleen treinen
Verder fotografeert hij alles wat los en vast zit. Zodra het mooi is. Maar vooral natuur, en vliegtuigen.
Ik heb zojuist een schitterende foto gezien, die ik natuurlijk bij deze post plaats.
Prachtige zwanen, foto gemaakt in Kampen.
De eerste publicatie van Sytze
Foto genomen vlakbij station Loenen.

2 opmerkingen:

Zend ons een berichtje!