woensdag 27 april 2016

Lactosevrije leefstijl

Lactose, wat is het? Wat sommige nederlanders niet weten, -we zijn immers een echt kaasland!- is wat lactose is. Lactose is een -van nature aanwezige- suiker in melk. Dit kan niet alleen in melk zélf zitten, maar ook in koekjes, cakejes, kant en klaar maaltijden, of zelfs fruitsalades. Lastig dus, als je lijd aan een Lactose-intolerantie! Want wat kun je wél eten, en wat kun je beter (in de supermarkt) laten liggen? Ikzelf lijd aan lactose-intolerantie, en ben gek op lekker eten. Vooral zelfgebakken cakes, koekjes, en toetjes, kan ik met moeite laten staan. Dus hoe ga ik daarmee om? 
Je zult denken dat ik niets meer kan eten. Dat ik op een soort "geitenwollensokkendieet" moet. Nee hoor, er zijn genoeg dingen die lekker én verantwoord zijn. Hier een paar voorbeelden:

🍏 Soya-yoghurt van Alpro, je hebt deze in o.a de smaak kokos, en limoen (mijn favorieten) hier zit maar 3% vet, en 3,9% eiwit in, voor diegenen die het willen weten. Eet het met yoghurt, of met fruit (zoals mango)

🍏 Lactosevrije koekjes. Mijn mening hierover, is dat je net zo goed legkorrel kunt eten, want het smaakt echt zoals legkorrel ruikt. Je kunt die koekjes vinden bij de Deen, bij de gluten- en lactosevrije afdeling. Ze zijn wel duur, legkorrel is goedkoper.

🍏 Bapao-broodjes. Wellicht ken je ze niet, maar het zijn van die zachte -voor je gevoel- halfgare deeg broodballen, met daarin Rund- of kippenvlees. Ik kies zelf voor Rund, omdat ik Kiptarisch ben. 

🍏 Zelfgemaakte gerechten. Voor de snelle-hap-genieters; helaas, je zou toch echt wat moeten doen met je keuken, je hebt 'm niet voor niets. Kant en klare zakjes van bijvoorbeeld Knorr, zitten vaak melkpoeders in. Dus je zult je vlees/groenten zelf moeten kruiden. Maak bijvoorbeeld eens Lasagne, of Spaghetti uit de oven. Als dat eenmaal in de oven staat, kun je verder relaxen

🍏 Pannenkoeken van Soyamelk. Ik maak deze vooral met Vanille Soyamelk van Alpro. Heerlijk met mango, ananas of banaan.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zend ons een berichtje!