maandag 3 februari 2014

Nieuw recept, uit de keuken van CreaDewi

''Nieuw recept, heb ik wat gemist?'' zul je hoogstwaarschijnlijk denken. En ik geef je nog gelijk ook. Want dit is de eerste keer dat ik een van mijn (zelfbedachte) recepten deel. Nu heb ik er wel meer hoor, maar gewoon de tijd nog niet gevonden om het op te schrijven, en/of te delen. Maar dit recept vond ik zelf wel origineel. Ik (en ik ben niet de enigste) ben namelijk gek op het maken (en eten) van cupcakes. Maar; er zijn suikerpatienten en/of dieetgangers op de loer! Deze cupcakes bevatten dan ook geen suiker! Het zijn namelijk hartige cupcakes!

Mijn hartige cupcakes versus de ''jouwe''
Je loert op internet, op Smulweb, of de website van Albert Heijn. En daarbij denk je een heel origineel recept gevonden te hebben. Je maakt het -vol trots- klaar, en schotelt het voor aan je vrienden, buren of collega's. Maar dan, nu komt het; ''het komt me bekend voor'' krijg je te horen, waarna de moed in je schoenen zakt. Of nog erger: ''deze heb ik vorige week al gehad''. Dit soort uitspraken doen het niet goed voor je ''bakkers-ego''. Geloof mij. Daarom is het zo ontzettend leuk om te varieren, en om zelf te bedenken. Je kan het je zo gek nog niet bedenken. Alleen wel wat tips:

* Zout en zoet gaat (meestal) niet samen
* Bij allergie voor zuivel kun je margarine gebruiken
* Als je het als maaltijd wilt gebruiken, zorg voor voldoende vezels (dmv noten, lijnzaad, etc)
* Gebruik niet teveel ingredienten die vocht uitscheiden. Anders ''verdrinken'' je cakejes, en mag je ze eerst in een vergiet zetten (haha)
* Gebruik je noten? Zorg ervoor dat ze ongezouten zijn
* Gebruik het basisrecept voor cake, maar laat de suiker weg, en vervang het door specerijen. (zout, peper, nootmuskaat, majoraan, etc)

Hartig of zoet?
Als je je dit afvraagt, stel jezelf dan de vraag: waar heb ik trek in? 
Maar ook: waarom ga je het eten? (is het lunch,ontbijt, diner, of gewoon tussendoortje)
Soms kun je hartig en zoet combineren. Zoals rozijnen, die zijn hier bij uitstek geschikt voor.

En dan nu: het recept van KAASchewUI cakejes
*tromgeroffel* Jullie hebben lang genoeg alle ''onzin'' moeten lezen, alhoewel; je had er ook langs kunnen scrollen. Nu het recept:


* Beslag *

200 gr boter
4 eieren
200gr bloem
2 theelepels bakpoeder

* Toevoegingen in het beslag *

Snufje zout
Een paar keer malen met de pepermolen (5x draaien)
Geraspte kaas (ik doe dit op gevoel, tot het deeg lekker is
Gedroogde uitjes (Ikea)
Cashewnoten ongezouten, stukjes gesneden

* Bereiding *

Doe alle ingredienten voor het basisbeslag bij elkaar. Let wel op, als je de toevoegingen anders wilt, vergeet dan niet de kruiden, anders smaakt het net zo flauw als mijn grappen. ;-)

Daarna doe je de toevoegingen erbij.
Ik doe dit geheel op gevoel, ik let daarbij op hoe het eruit ziet, hoe het smaakt, en soms hoe het ruikt.
De cashewnoot stukjes doe ik ook er nog bovenop. Samen met nog wat extra kaas.

Oven op 180 graden en +- 20 minuten bakken. Ze gaan schuimen in de oven. Dit ziet er misschien idioot uit, maar het hoort. Als ze eruit komen kunnen ze nog wat nattig zijn.

Controleer of ze gaar zijn, door er een breinaald (of ander stokje) in te steken.
Doe dit in het midden van het cakeje. Komt deze er droog uit? Dan is je cake klaar!

Laat de cakejes afkoelen, en daarna kun je ze eventueel nog garneren met een cashewnoot, of een beetje peterselie. Misschien is een beetje creme-fraiche ook nog lekker!

Eetsmakelijk!


Misschien ziet dit er niet erg smakelijk uit, maar dit is het beslag, met de cashewnoten eroverheen en een beetje geraspte kaas.

De voorste is goed gelukt, moet ik zeggen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zend ons een berichtje!