zondag 14 augustus 2016

Bijzondere dromenvangers!


Gisteren vroeg mijn "bonusvader" mij: "Waar dienen dromenvangers voor?" Het antwoord kon hij verwachten; "om dromen te vangen". Maar wat doen dromenvangers nou écht? En waarom blijven mensen ze fascinerend vinden? Is het alleen iets voor Indianen, die ook van die gebreide wolvenvesten verkopen op markten, of is het "hip" genoeg om ze als westers persoon voor je raam te hangen? Ik heb het uitgezocht! Hoewel je zelf mag bepalen of je het "hip" genoeg vind, of te "dromerig"

Het verhaal van de dromenvanger 

Ik heb zojuist drie verschillende legendes gelezen over dromenvangers. Omdat er maar één paste in een screenshot, heb ik deze uitgekozen. 
Of je erin geloofd, dat is aan jou. Het klinkt voor mij als een "sprookje van Grimm", maar je kunt het altijd gebruiken als verhaaltje voor kinderen. Bovenaan deze screenshot, kun je de webpagina vinden. Daar staan de andere legendes over dromenvangers.

De betekenis van dromenvangers

Het schijnt, naar verhalen, dat je goede dromen worden gevangen in het web. Zodat die je bijblijven. De slechte dromen (denk aan nachtmerries) verdwijnen door het gat, in het midden. Als je hier zelf niet in geloofd, kun je het vertellen aan je kinderen, zodat zij rustig kunnen slapen. 
Wat ik ook las, is dat dromenvangers in babykamers worden opgehangen. Dit tegen o.a ziektes. (Terwijl we tegenwoordig vaccinaties hebben, maar dat even terzijde) 

Dus, spiritueel of niet, dromenvangers blijven een eye(dream)catcher in ieder huis. Ik heb er zelf eentje gehaakt. Op zich niet zozeer bijzonder, maar de materialen maken het bijzonder: 
- Een veer van Judith (een hele lieve kip die helaas is overleden)
-Een veer van Tjoi (de absolute lievelingskip, die iedereen kende en op schoot lag, ook overleden)
- Een wilgentak als basis (komt bij mijn bijenkasten vandaan, een ultieme rustplek)
- Bedels van bijen en kippen

Je kunt een dromenvanger dus zo persoonlijk maken, als je zelf wilt. 
Maar genoeg dromerige praat, hier heb ik nog wat bijzondere voorbeelden van dromenvangers gevonden. 
Dromenvangers van oude cd's
Dromenvanger van een Singeltje (daar luisterd toch bijna niemand meer naar)
Dromenvanger van een schoteltje. Scheelt ook weer afwas, wel zo gemakkelijk.
Ook weer een oude cd! Beplak 'm met glittersteentjes, of pailletjes (platte kraaltjes)
Voor de paardenmensen onder ons; gebruik gewoon een oud bit, wat je herinnerd aan een paard dat is overleden in 1870

T-shirt met (zweet)vlekken/gaten/te klein? De afbeelding van het t-shirt kun je opspannen in een borduurring, en oppimpen als dromenvanger

Tot slot

Mijn dromenvanger! (Nog aan bezig)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zend ons een berichtje!